fredag 14. mai 2010

Drømmeland

Jeg har lenge hatt lyst til å lage flere innlegg om kunstnere. For meg hører design, billedkunst av ulike uttrykk, arkitektur, musikk, interiør og foto sammen på et vis. Jeg er i alle fall interessert i alt! :)

Jeg har noen kunstnerfavoritter rundt om. Denne ene har jeg hatt lyst til å besøke i atelieret og lage en liten stemningsrapport fra kreasjonsprosessen til Åpent hus-leserne. Men tiden ser ikke ut til å strekke til til sånne gøye formidlingsprosjekt for tida, med to barn, jobb og deltidsstudier dette året. Heldigvis husket kunstneren på meg da hun skulle åpne utstilling forrige helg, og sendte meg en invitasjon.

(utsnitt)

Jeg og lillemor tok selvfølgelig turen, og koste oss i herlige omgivelser med skjønn kunst, kunstinteresserte folk og god atmosfære. Mormor og morfar tok også turen, og fikk vist frem lillemor til mange kjente. ( De skyr sjelden slike anledninger.) :)


Kunstneren jeg snakker om er Ragnhild Søvik - ei frisk kunstnerdame på snart 40 (neida, ikke helt ennå), som lever av kunsten sin. Hun jobber hovedsaklig med akrylmaling og lerret som verktøy, og skaper atmosfærer som som oftest inkluderer skikkelser i noe man kanskje kan kalle "drømmeaktige" omgivelser.




Bildene kan nytes både på avstand og nært - de er fylt av spennende detaljer, laget med pensel, og gjennom preging avulike materialer/mønster på lerretet.






Alle bildene over er utdrag fra dette maleriet:



Jeg har fortsatt til gode å eie et Søvik-bilde. Men har på følelsen at på et eller annet tidspunkt må ett bli med meg hjem! :)






(utsnitt)






Det er aldri fasitsvar på tolkninger av kunst. Det er vel noe av det som gjør det spennende, synes jeg. Kunst er personlig - både smaken og opplevelsen. Hva legger du i uttrykket til skikkelsene i disse bildene? Hvilke følelser vekker motivene i deg?


Lillemor lekte pressefotograf med mammas kamera og dokumenterte bortimot hele utstillinga og en del av de besøkende. Det blir derfor to innlegg i dag. Foruten mitt eget, et fra gjesteblogger kalt Lillemor håpefulle. Du kan jo kanskje gjette hvilket av de to bildesamlingene de små hendene på snart tre har kreert? :)

6 kommentarer:

  1. mmmm... spennende bilder!
    vakre! disse likte jeg!
    god helg videre
    moaklem

    SvarSlett
  2. jeg er veldig opptatt av kunst - og det å gå på utstilling er påfyll jeg trenger innimellom ;) tar med meg lillemannen også...
    Dette var bilder jeg kunne like !

    hvor er utstillingen ?

    SvarSlett
  3. fantastiske bilder ♥

    ha en fiiiin helg!

    ~ maiklem ~

    SvarSlett
  4. Vidunderleg vakre og spanande målerier.

    SvarSlett
  5. Veldig bra dokumentasjon..
    Ikkje minst den frå eit barn sitt perspektiv..
    God lang helg!

    SvarSlett
  6. Hei. Disse bildene var kjempe fine. Likte dem veldig godt og kunnet passet bra på veggene mine:)

    Kunst har jeg alltid hvert interesert i. Det jeg syns er spennende med kunst er meningen bak bildene, hva kunstneren har tenkt og vil formidle. Det er også gøy å lese symbolikk i bildene. Og veldig gøy når de provoserer litt for da tenker jeg at kunstneren har fått til det han vil;)

    Ønsker deg god helg.

    SvarSlett

Slik gjør du for å legge igjen en liten hilsen:

Hvis du ikke har Google/bloggkonto, og vil legge igjen en kommentar,
Velg "Profil" ... "Anonym" og skriv inn i tekstfeltet.
Du velger selv om du signerer med navn.

Takk for at du legger igjen et livstegn.
Sånt kommer det inspirasjon av til nye innlegg!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...