tirsdag 22. februar 2011

Scandia-love


Å utforme en stol kan virke som en enkel oppgave, men å skape en som både er teknisk nyskapende,  skiller seg fra mengden og "varer" et helt livsløp, er på ingen måte det. Den norske designeren Hans Brattrud har prestert akkurat det. Et halvt århundre etter at den først ble presentert, er hans Scandia-stol mer populær enn noen gang. Dagens innlegg er viet en av mine stolfavoritter - av typen med (ja, nok en gang) enkel utforming, funksjon og gode materialer i fokus.


Det norske møbelselskapet FjordFiesta har hentet frem igjen denne stolen, og har i nært samarbeid med Hans Brattrud relansert originalen og også utvidet sortimentet med en en spisebordsstol med høyere rygg (bilde nr. to). Det var ingen dum idé. Flere av bloggene jeg følger har skandiastoler i sine hjem. Og jeg kan nyte synet av den på besøk hos venner.





Fra Huset på planen blogg (hos venner)



En sånn en kunne jeg godt tenke meg. Med fotskammel.

Stolen lages i laminert valnøtt eller eik med stål understell og selges av PurNorsk


Translation:
Designing a chair may seem a humble task but creating one that is technologically innovative, stands out from the pack and lasts a lifetime, is certainly not. Norwegian designer Hans Brattrud achieved just that. Half a century after it was first introduced, his 'Scandia' chair is as popular as ever, and has been relaunched by Norwegian furniture manufacturer, Fjordfiesta, at 100% Design. The original is now accompanied by a newly designed lounge chair. I wouldn't mind having one of those!
Made of laminated walnut or oak with a satin chrome base, sold through "PureNorwegian"


scandinavian surface wallpapers

Kilder/sources: Leverandøren + Wallpaper.
Dette er mitt bidrag tirsdagsbidrag til Fabriken.

I neste innlegg
villa utenom det vanlige

11 kommentarer:

  1. Gillar verkligen stolen och skulle inte ha nåt emot några stycken runt matbordet..!!

    SvarSlett
  2. Elsker disse designinnleggene dine, så grundig research og med mange flotte bilder. Stolen er nydelig, skulle hatt plass til mange mange...

    Ha en finfin kveld,

    Ingrid :)

    SvarSlett
  3. Jeg elsker Scandia-stolen! Var så heldig å finne en på en bruktbutikk i Valdres for et par år siden!!! Så nå har jeg en hjemme... Hurra!

    SvarSlett
  4. such a nice chair...so simple and so beautiful!!! tks for sharing!!! xoxo

    SvarSlett
  5. Disse stolene er bare sååå fine!
    Skulle gjerne hatt et par av lenestolene i stua:)
    Er vel bare til å begynne å spare:)

    SvarSlett
  6. Ja de stolene er kjempe fin!!

    SvarSlett
  7. De där stolarna är så fina! Tänk om man kunde ha ett större hem så man kan få plats med ännu mer :) Suck.... :P

    SvarSlett
  8. Flotte stoler - og jeg er så heldig å eie Scandia Senior Easy Chair. I just love it!!-:

    HA en fortsatt fin dag!

    SvarSlett
  9. Kjekt å lese bloggen din, mye fint...!
    Vil bare påpeke at lenestol-versjonen av Scandia-stolen har vært produsert for rundt 40 år siden også, dette er ingen nyhet. Dette vet jeg siden vi har vært så heldige å få svigers´ med skinnputer og fotskammel;-)

    SvarSlett
  10. til anonym: der ser du - litt vel kjapp i reasearchen. :) jeg retter med det samme. Jeg vil også ha en slik lenestol!!

    SvarSlett
  11. Kjenner at jeg har skikkelig lyst på sånne stoler. Tippa Vikinglotto idag da...kanskje, kanskje ;)

    SvarSlett

Slik gjør du for å legge igjen en liten hilsen:

Hvis du ikke har Google/bloggkonto, og vil legge igjen en kommentar,
Velg "Profil" ... "Anonym" og skriv inn i tekstfeltet.
Du velger selv om du signerer med navn.

Takk for at du legger igjen et livstegn.
Sånt kommer det inspirasjon av til nye innlegg!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...