søndag 23. mars 2014

"Dette hendte meg" / This could happen to you

Som noen av dere kanskje har fått med dere, ble jeg for noen uker siden kontaktet av en dansk fotograf, som krevde 7000 kroner for at jeg hadde vist hans bilder (en interiørreportasje fra Fri dk) i et innlegg i 2010.
Mange har spurt hvordan det gikk. Og her er svaret.

Og for de som ikke er interessert i temaet - etter dette begraves temaet her på bloggen. Lover. :)



Fotografen kjørte på med tungt skyts, truet med advokat, og la ved videoopptak av blogginnlegget, som dokumentasjon i tilfelle jeg skulle finne på å slette innlegget. Kona prøvde til og med å bli venn med meg på Facebook! Snakk om forfølgelse. Skikkelig ubehagelig!

Jeg har i de fem årene jeg har blogget levd i den tro at å vise bilder fra andre er ok, så lenge man har høflighet til å oppgi kilden. Og kildehenvise har jeg samvittighetsfullt og nøye gjort. Men DET holder altså ikke. Det lærte jeg fort av dette: Ingen kan vise bilder fra andre uten avtale. Selv ikke om bildene er vist på andre nettsider eller i nyhetsbrev tilsendt på epost.





Jeg beklaget derfor sporenstrek til fotografen, og har siden brukt tid og krefter på å gjøre andre bloggere oppmerksomhet på hva som er reglene som gjelder. Jeg har faktisk også fått advart flere som har vist bilder av akkurat denne fotografen, for å spare dem både ubehaget og pengekravet. Fotografer generelt sliter visst veldig med denne feilaktige nettbruken.

Jeg forklarte også at jeg siden starten har drevet en ikke-kommersiell blogg, og at
jeg IKKE har tjent penger på å vise bildene.
Bildene det er snakk om er til og med ei julereportasje, som på publiseringstidspunktet var "utgått på dato" ift å kunne selges til andre magasiner.

På det tidspunktet var det også veldig få faste lesere, så å prøve å tegne et bilde av at min blogg har hatt noe som helst innvirkning på denne fotografens business, er jo ganske sprøtt.
Det vil si at fotografen ikke har tapt penger på at jeg har vist bildene. 

Men likevel. Argumentene til tross, denne karen viste ikke antydning til forståelse for den faktiske situasjonen. Han svarte med å sende saken til advokat. 
Like etter kommer bildene fra hans luksus fritidsvilla i Toscana på trykk i et britisk interiørmagasin. Det bildet som tegnes av denne mannens livsstil og rikdom får meg liksom ikke til å få noe sympati for mannen. 
Snakk om David mot Goliat. Grelle kontraster. Rovjakt. Spurv med kanoner...




Dette pengekravet har jeg greid å få ned noe, men det er fortsatt MYE penger for meg. Penger som ikke kan kalles noe kompenasjon for visningen av bildene, siden han faktisk ikke har lidd noe tap på grunn av det. Men siden han ikke ville godta min ektefølte unnskyldning, måtte han altså ha betaling. En unnskyldning med en prislapp - på flere tusen! Håper han føler seg bedre nå... (not)

Jeg velger som oftets å tro godt om folk. Og at å snakke sammen kan løse det meste. 
Jeg tror som regel at alle har evnen til å se nyanser i stedet for svart hvitt.

Javel, så har bildene blitt vist. Men det er da vel mulig å se på denne saken for seg selv, i stedet for kategorisk å rope på advokat og domstoler. Diskusjonen med denne mannen har skuffet meg veldig . Det føles som om han vil starte heksejakt på all verdens bloggere, og begynner med å statuere et eksempel ved å "straffe" meg. (Jeg lurer virkelig på hva dette er for et menneske.)



Vel - nok om denne saken. Ikke verdt å bruke mer krefter på den.
Det viktigste er uansett lærdommen jeg håper andre bloggere får med seg: 

Ikke bruk andres bilder uten tillatelse, samme om andre har vist dem, og de finnes på nett flere steder. 
Andre fotografer kan følge etter, og sende andre bloggere lignende krav. Selv om det nok skal litt til at de velger å kjøre på så hardt og følelsesløst som denne karen.
Dere er herved advart.


Hva er bildene fra, lurte du? 
Jeg har lekt med meg papir fra et gammelt verdensatlas :)
Det ble blant annet til ei vimpelrekke som gikk ut i Epla-butikken min. :)



Jeg har ett siste budskap å formidle i denne saken. 
Det kommer om ikke lenge. 
Må bare på ei jobbreise nordover først. 
Filmopptak i Ofoten og Lofoten. Gleder meg! :)

PS - nå begynner det å bli lenge siden jeg
brusha opp den grafiske profilen
på bloggen min.
Jeg er veldig glad i den, men kanskje den skulle fått seg en liten forfriskning?
Særlig headingen, kanskje? Grått og oransje syns jeg forresten passer 
veldig godt til meg og til bloggen min. 

Er der noen som kunne tenke seg å hjelpe meg litt?
Forrige gang fikk jeg suuper grafikk fra Passelig dose blogg. 
Ta kontakt om du har lyst! :)

Fin ukestart til alle. :)

Beste hilsener fra Åpent^hus


I neste innlegg
flott spisestue


5 kommentarer:

  1. Mye vil ha mer... Griskhet kler absolutt ingen. Godt du fortsatt har et godt hjerte og er et vinnende vesen. Mannen er vel i pengenød og vil nå samle inn pensjonen sin på en ufyselig måte.Skjønner dette er arbeidet hans, men det er som du skriver, du har ikke akkurat tjent deg rik eller fått småpenger på et innlegg med han. Heller gitt han god publisitet. Det er jo det bloggen handler mye om.
    Godt jeg ikke kjenner han og jeg er glad for å ha møtt ei som deg!
    L-H.

    SvarSlett
  2. Huff, huff og huff!!!
    Du har min fulle sympati.
    Klæm

    SvarSlett
  3. phu! Utslitt etter å ha slettet tre års bilder på min blogg...

    SvarSlett
  4. Uff... jeg er veldig lei meg for at dette ble utfallet av saken. Jeg leste den første posten din og måtte sjekke hvordan det har gått. Jeg er selv utdannet fotograf, men driver med noe annet akkurat nå. Jeg synes likevel dette var helt unødvendig av den fotografen. Det er noe ganske annet med noen som skriver en liten blogg uten inntekter på den, i forhold til feks store aviser som tjener masse penger og er fullt og helt klar over reglene på bildebruk. Mange av de fotografene jeg kjenner har sendt en faktura til store magasiner i ettertid, men aldri til privatpersoner på denne måten. Man må jo vise skjønn, og jeg tenker at han hadde fått fram poenget sitt uten å kreve inn pengene. Dette blir bare flisespikkeri.

    Jeg er veldig lei meg for at du måtte oppleve en fotograf på denne måten. Men har det kommet noe godt ut av det så er det iallfall at mange flere nå har mer kunnskap om åndsverkloven... Håper du slipper flere sånne krav!

    SvarSlett
  5. Fryktelig urettferdig at dette skulle ramme deg!! Har du hørt om andre bloggere som er blitt avkrevd penger? Det er jo lassevis med blogger der ute som bruker bilder uten tillatelse...så det skal bli spennende å følge med på om dette er en ny trend med krav fra fotografene som har tatt bilder...

    SvarSlett

Slik gjør du for å legge igjen en liten hilsen:

Hvis du ikke har Google/bloggkonto, og vil legge igjen en kommentar,
Velg "Profil" ... "Anonym" og skriv inn i tekstfeltet.
Du velger selv om du signerer med navn.

Takk for at du legger igjen et livstegn.
Sånt kommer det inspirasjon av til nye innlegg!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...